ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. その他のコレクション
  2. NDC
  3. 3 社会科学

学校現場へのスクールカウンセラー導入についての意識調査 : 中学校教師とカウンセラーを対象に

http://hdl.handle.net/10083/31379
http://hdl.handle.net/10083/31379
94998b33-0312-4516-a1cc-69873f99efbc
名前 / ファイル ライセンス アクション
教育心理学研究46(2)伊藤中村.pdf 教育心理学研究46(2)伊藤中村.pdf (1.1 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2008-09-12
タイトル
タイトル 学校現場へのスクールカウンセラー導入についての意識調査 : 中学校教師とカウンセラーを対象に
タイトル
タイトル Opinions on the Introduction of a School Counselor System
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 スクールカウンセラー
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 役割期待
キーワード
主題Scheme Other
主題 学校経験
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
著者 伊藤, 美奈子

× 伊藤, 美奈子

WEKO 105383

伊藤, 美奈子

Search repository
中村, 健

× 中村, 健

WEKO 105384

中村, 健

Search repository
ITO, MINAKO

× ITO, MINAKO

WEKO 105385

en ITO, MINAKO

Search repository
NAKAMURA, KEN

× NAKAMURA, KEN

WEKO 105386

en NAKAMURA, KEN

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では, 教師312名とカウンセラー121名を対象に, 次に挙げる(1)~(4)の項目に基づき制度に対する両者の意識や意見を尋ねた。(1)双方が教師・スクールカウンセラーに期待する役割, (2)スクールカウンセラーに必要と考える条件, (3)制度への関心, (4)制度導入に伴う変化の予測である。また, カウンセラーについては, 学校経験(教職歴)の有無により二分し(経験あり群・経験なし群), 教師群を含む3群間で比較検討を行った。その結果, 教師群では双方の専門性をいくぶん折衷した役割を期待するのに対し, 経験なし群は両者の専門性を強調した関わりを良しとし, 経験あり群は教師・スクールカウンセラーどちらにも積極的な関わりを期待していた。またスクールカウンセラーに求める条件としては, 双方ともに専門性を最優先していたが, 3群間の比較より, 教師群は「教職経験」についても相対的に重視していることがわかった。また制度への関心や期待度は, 経験あり群が最も高く, ついで経験なし群で, 教師群は制度に対する関心も低く情報量も少ないことが示唆された。今後の見通しについては, 積極的に評価した経験あり群に対し, 教師群では生徒指導上の不安を, 経験なし群は教師集団との関係において少々の不安を感じていることが示唆された。\\r\\\
\\r\\\
In this survey, inquiries were made to 312 teachers and 121 counselors on their views and opinions concerning school counseling. Inquiries were made on the following four points:(1)Mutual expectations on the roles of both sides;(2)Conditions for promoting a school counselor system;(3)Their concerns toward this new system;and (4) Projections of changes caused by the introduction of such a system. In this inquiry, school counselors were divided into two groups:counselors with teaching experience (SC I) and counselors without teaching experience (SC II). C\
omparative studies were made among these two groups and the ordinary teachers. The main findings were as followes:(1)The teacher group expected the advantages of compromisary roles of both sides, whereas SC II's expectations were a little more negative than SC I's. (2)Three groups gave importance to the professional knowledge and counseling techniques, but the teacher group gave some more emphasis on school counselors' teaching experiences. (3)SC I's interest and expectation for this system were the strongest, the SC II followed and the teachers became the weakest. (4)The SC I highly evaluated the prospect of the system.
書誌情報 教育心理学研究

巻 46, 号 2, p. 121-130, 発行日 1998-06-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 00215015
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
権利
権利情報 日本教育心理学会
権利
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1115576 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
NIIサブジェクト
主題Scheme Other
主題 教育・教育学
出版者
出版者 日本教育心理学会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 学術雑誌論文
資源タイプ・ローカル
学術雑誌論文
資源タイプ・NII
Journal Article
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
01
異版である
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ URI
関連識別子 http://ci.nii.ac.jp/naid/110001893112/
所属
お茶の水女子大学生活科学部
所属
東大阪市立池島中学校
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 10:01:26.784132
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3