WEKO3
アイテム
読書に対する概念の発達的検討 : 意義・評価・感情と行動の関連性
http://hdl.handle.net/10083/31385
http://hdl.handle.net/10083/3138581bc6921-4a4f-4469-80c0-eeb0e33459c7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
教育心理学研究41(4)秋田無藤.pdf (867.3 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-09-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 読書に対する概念の発達的検討 : 意義・評価・感情と行動の関連性 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A DEVELOPMENTAL STUDY OF READING CONCEPTIONS : CORRELATIONAL ANALYSIS OF BEHAVIORAL AND EVALUATIVE MEASURES | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Book-Reading | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Conceptions | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Meaning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Endogenous vs. | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Exogenous Feeling | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
秋田, 喜代美
× 秋田, 喜代美× 無藤, 隆× AKlTA, Kiyomi× MUTOU, Takashi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to clarify developmental changes of the conceptions (evaluations and meanings) and feelings about book-reading, and to examine relations between conceptions, feelings and behavior frequency. Five hundred and six children of 3rd, 5th, and 8th grades answered the questionnaire about reading. Three major findings were as follows. First, all children shared the same evaluation that reading was a good activity. Second, three meanings of reading were identified: an exogenous meaning of "getting praise and good grades" (PRAISE), a cognitive endogenous meaning of "having a fantasy world and getting knowledge" (FANTASY), and a physiological endogenous meaning of "refreshing and killing time" (REFRESHING). Older children evaluated the cognitive endogenous meaning of FANTASY more and the exogenous meaning of PRAISE less. Third, positive feelings were predicted from 3 variables: grade, evaluation and FANTASY meaning. Behavior frequency was predicted from 3 variables: grade, positive feelings and the REFRESHING meaning. | |||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 41, 号 4, p. 462-469, 発行日 1993-12-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 867319 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001892921/ | |||||
所属 | ||||||
値 | 立教大学文学部 | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学生活科学部 |