WEKO3
アイテム
《つくる》と《ゆく》に見るイサム・ノグチのモダニズムとその限界:広島平和記念公園のための平和大橋と西平和大橋の欄干デザインをめぐって
https://doi.org/10.24567/00063680
https://doi.org/10.24567/00063680554c427c-c118-44f6-a5c1-b92fa44cc918
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-06-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 《つくる》と《ゆく》に見るイサム・ノグチのモダニズムとその限界:広島平和記念公園のための平和大橋と西平和大橋の欄干デザインをめぐって | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Isamu Noguchi’s Modernism and Its Limitation in Tsukuru and Yuku: Handrails of the Peace Bridge and the West Peace Bridge for the Hiroshima Peace Memorial Park | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | イサム・ノグチ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 平和大橋 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 西平和大橋 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 広島平和記念公園 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | モダニズム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Isamu Noguchi | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Peace Bridge | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | West Peace Bridge | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Hiroshima Peace Memorial Park | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Modernism | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24567/00063680 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
内山, 尚子
× 内山, 尚子× UCHIYMA, Naoko |
|||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 114191 | |||||
姓名 | ウチヤマ, ナオコ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In the early 1950s, the Japanese-American sculptor Isamu Noguchi (1904-1988) designed handrails for two bridges, the Peace Bridge and the West Peace Bridge, for the Peace Memorial Park in Hiroshima. The construction of the park, initiated by the architect Kenzo Tange, was conducted within a post-war sentiment in Japan that sought a pacifist identity of the nation to replace the wartime fascist image. Noguchi’s participation was appreciated in accordance with the international appeal of the city’s reconstruction project. This paper examines some of Noguchi’s photographs of Jantar Mantar, India, during his post-war travels, the Bollingen Journey, as potential image sources of his handrails. Although critical of the modernist idea of ‘art’s autonomy’, Noguchi saw ‘universality’ within the abstract form and presumably applied this idea when he was working for Hiroshima. While his handrails had been appreciated journalistically as a symbol of the reconstructed city, some voices suggested suspicion about the sense of alienation that the modernist design brought. The discord between Noguchi’s utopian thought and the reception of his art marks the limitation of the modernist aesthetics that aspired for the ubiquity of art. |
|||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 22, p. 29-38, 発行日 2020-03-31 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | Journal of the Graduate School of Humanities and Sciences | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 |