WEKO3
アイテム
拒否表現における文脈的情報の利用とその発達
http://hdl.handle.net/10083/31400
http://hdl.handle.net/10083/31400a480136a-4054-4d10-a4f5-18171d5b16d8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
教育心理学研究34(2)仲.pdf (826.4 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-09-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 拒否表現における文脈的情報の利用とその発達 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A DEVELOPMENTAL STUDY ON PRODUCTION OF REFUSALS | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | indirect requests | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | indirect refusals | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | production(refusals) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | conversation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | development(conversation) | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
著者 |
仲, 真紀子
× 仲, 真紀子× NAKA, Makiko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study investigated how people made indirect refusals in a questionnaire and the role-play experiment. At first, 3rd, 5th, and 8th graders and undergraduates were asked to write down refusals to simple requests such as "Help me to relocate a bookcase" in a questionnaire. And then, other 3rd, 5th, and 8th graders and undergraduates were invited to participate in role-play experiment in pair, where each pair performed a request-refusal conversation. The types of refusals were categorized. The results showed that refusals were made by cancelling the information supporting the requests(eg.refusing person's inability to perform the requested act)and presenting information which inferring from the cancelled information(eg.requesting person's own act to perform his goal). Even the 3rd graders made the same types of refusals as the undergradutes, although the frequencies were different. | |||||
書誌情報 |
教育心理学研究 巻 34, 号 2, p. 111-119, 発行日 1986-06-30 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 00215015 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 826394 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 370 | |||||
NIIサブジェクト | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育・教育学 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 学術雑誌論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Journal Article | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 01 | |||||
異版である | ||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001897433/ | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学人間文化研究科 |