ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. その他のコレクション
  2. NDC
  3. 3 社会科学

接続詞「だから」の獲得過程 : 論理的推論と経験的推論における「だから」の使用の発達

http://hdl.handle.net/10083/31408
http://hdl.handle.net/10083/31408
a17baa93-61ad-46bd-9039-d54ddd3710c3
名前 / ファイル ライセンス アクション
教育心理学研究31(1)仲.pdf 教育心理学研究31(1)仲.pdf (886.2 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2008-09-26
タイトル
タイトル 接続詞「だから」の獲得過程 : 論理的推論と経験的推論における「だから」の使用の発達
タイトル
タイトル THE ACQUISITION PROCESS OF THE CONJUNCTION "DAKARA" : THE DEVELOPMENT OF THE USE OF "DAKARA" IN THE LOGICAL AND PRAGMATIC INFERENCE
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ journal article
著者 仲, 真紀子

× 仲, 真紀子

WEKO 105301

仲, 真紀子

Search repository
Naka, Makiko

× Naka, Makiko

WEKO 105302

en Naka, Makiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The conjunction "dakara" is supposed to be used in both the logical inference(eg."It is hot in summer. Dakara it is not in summer, if it is not hot.")and the pragmatic inference(eg."It is hot in summer. Dakara we wear light clothes in summer."). The purpose of this study was to see how these functions of dakara(i.e.the logical function and the pragmatic function)were acquired by children. The subjects were 2nd, 4th, and 6th graders(in Exp.1 and 2, 8th graders and undergraduates were added). Exp.1(examination)investigated the use of dakara to see if the two functions were actually observed, and if any other use of dakara was found, by makng the subjects complete sentences such as "It is hot in summer. Dakara...". Exp.2(main experiment)investigated to what extent the subjects had acquired each function, by making them evaluate the use of dakara in various sentences. Exp.3(supplemental experiment)was to examine the stability and reappearance of the developmental tendencies found in Exp.2, by testing the effect of a temporal perturbation-an instruction on how to use dakara-given to the subjects. The results showed 1.d\
akara was used in both the logical and pragmatic inference, and in the(pseudo-)analogical inference, 2.the logical function was not fully acquired even by 6th graders, 3.the pragmatic function was almost acquired by 2nd graders, 4.the affirmative responses to the use of dakara in a subjective inference(eg."That dog is small. Dakara it is adorable."), and(pseudo-)analogical inference(eg."An apple is red. Dakara a banana is long.")diminished as a function of age, 4.these developmental tendencies reappeared and were stable to a temporal perturbation.
書誌情報 教育心理学研究

巻 31, 号 1, p. 28-37, 発行日 1983-03-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 00215015
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
権利
権利情報 日本教育心理学会
権利
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
886209 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 370
NIIサブジェクト
主題Scheme Other
主題 教育・教育学
出版者
出版者 日本教育心理学会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 学術雑誌論文
資源タイプ・ローカル
学術雑誌論文
資源タイプ・NII
Journal Article
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
01
異版である
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ URI
関連識別子 http://ci.nii.ac.jp/naid/110001892459/
所属
お茶の水女子大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 10:02:13.061728
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3