ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 人間文化創成科学論叢
  3. 25

多義動詞派生義の習得を目指した「意味関係学習法」の検討
―中国語を母語とする日本語学習者を対象として―

https://doi.org/10.24567/0002003517
https://doi.org/10.24567/0002003517
12de4d3e-aa5a-4fa5-8922-933a655c7394
名前 / ファイル ライセンス アクション
ronso_25_01_ikeda.pdf ronso_25_01_ikeda.pdf
※PDFファイル内の文字はコピーできません
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-04-28
タイトル
タイトル 多義動詞派生義の習得を目指した「意味関係学習法」の検討
―中国語を母語とする日本語学習者を対象として―
言語 ja
タイトル
タイトル A study of a learning method focusing on semantic relations for the acquisition of peripheral meanings of polysemous verbs in Chinese learners of Japanese
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 多義動詞
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 派生義
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学習効果
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 意味関係学習法
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 語彙習得
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 polysemous verbs
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 peripheral meanings
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 effect of intentional vocabulary learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 semantic relation learning method
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 vocabulary acquisition
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24567/0002003517
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 池田, 香菜子

× 池田, 香菜子

ja 池田, 香菜子

en IKEDA, Kanako

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this study, to promote the acquisition of various meanings of polysemous verbs, a learning method focusing on the semantic relations between the core and peripheral meanings was conducted. The effects of acquisition and retention of the peripheral meaning were clarified by means of a production test. Chinese native learners of Japanese( CJL) were divided into two groups: the “semantic relation learning method”( n=8), which focused on semantic relations, and the “repetition learning method” (n=7), in which the words were learned as separate words from the core meaning. Learning activities based around 12 polysemous verbs were conducted. The results of the analysis showed that there were no differences in the effects of the learning activities, but there were significant differences in the pre- and immediate/delayed results, indicating that both learning methods were effective in the acquisition and retention of the peripheral meaning of polysemous verbs. The results of the questionnaire showed that the learners perceived the semantic relation learning method, in which the learners deepen and expand their knowledge based on knowing the core meaning, as effective for memory retention.
言語 en
書誌情報 ja : 人間文化創成科学論叢
en : Journal of the Graduate School of Humanities and Sciences

巻 25, p. 1-11, 発行日 2023-03-31
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1231891X
出版タイプ
出版タイプResource VoR
出版者
出版者 お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-04-28 06:22:19.334965
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3