ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. F-GENSジャーナル
  3. 8

『サンセット大通り』を逆走する欲望の未来 ― フィルム・ノワールのクイア分析 ―

http://hdl.handle.net/10083/3881
http://hdl.handle.net/10083/3881
5c1f8b18-1d60-46d2-88c6-ae8937f5fef4
名前 / ファイル ライセンス アクション
FGENS08_P047yamaguchi.pdf FGENS08_P047yamaguchi.pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-05-23
タイトル
タイトル 『サンセット大通り』を逆走する欲望の未来 ― フィルム・ノワールのクイア分析 ―
タイトル
タイトル Desires Driving Back on Sunset Boulevard: A Queer Reading of a Film Noir
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 『サンセット大通り』
キーワード
主題Scheme Other
主題 欲望
キーワード
主題Scheme Other
主題 文化生産
キーワード
主題Scheme Other
主題 Sunset Boulevard
キーワード
主題Scheme Other
主題 desire
キーワード
主題Scheme Other
主題 cultural production
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 山口, 菜穂子

× 山口, 菜穂子

WEKO 66128

山口, 菜穂子

Search repository
YAMAGUCHI, Nahoko

× YAMAGUCHI, Nahoko

WEKO 66130

en YAMAGUCHI, Nahoko

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 66129
姓名 ヤマグチ, ナホコ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 ビリー・ワイルダー監督の『サンセット大通り』(1950年)は、ハリウッド映画製作の歴史を批判的に描いたフィルム・ノワール作品である。20 世紀前半、ハリウッドは「フォーディズム」(効率的な大量生産様式)に基づいた「スタジオ・システム」を発明し、米国における文化表象を覇権的に生産し始めた。この文化生産装置が完成するにつれて、ハリウッド映画は固定化されたジェンダー・イメージを産出し、またそれに裏打ちされた規範的異性愛の欲望を〈正しい〉ものとしてコード化し、表象するに至った。『サンセット大通り』はフィルム・ノワールという批判的形式を用いつつ、第二次大戦後のハリウッド産業の内側で、撹乱的な欲望/ジェンダー表象の生産を企てる映画人たちの姿を描き出している。本稿は、この作品をクイア批評および文化史的観点から分析し、50 年代のハリウッドにおいて〈表象不可能〉な欲望を表出しようと試みた物語として解読する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 During the first half of the 20th century, Hollywood achieved dominance over cultural production in the U.S. The rise of the studio system played a crucial role in fixing gender stereotypes in tandem with normative heterosexuality. Sunset Boulevard(1950), one of the most famous film-noir works about Hollywood's behind-the-scenes, critically depicts the transformation of cinematic production in Hollywood, occurring from the 1920s through the post-World War II period. This article examines how the main characters of the film?similar to the co-writer / director of this film Billy Wilder?desperately desire to invent new modes of representation within and against the post-war film industry. The analyses of their desires in“ queer” light show how this“ film-noir” tries to represent the unrepresentable by(mis)appropriating the normative gender / sexual codes established in Hollywood from the 1920s.
書誌情報 F-GENSジャーナル

巻 8, p. 47-57, 発行日 2007-07
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11937020
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1496978 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 367
出版者
出版者 お茶の水女子大学21世紀COEプログラムジェンダー研究のフロンティア
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 22:57:00.839550
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3