WEKO3
アイテム
『サンセット大通り』を逆走する欲望の未来 ― フィルム・ノワールのクイア分析 ―
http://hdl.handle.net/10083/3881
http://hdl.handle.net/10083/38815c1f8b18-1d60-46d2-88c6-ae8937f5fef4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-05-23 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 『サンセット大通り』を逆走する欲望の未来 ― フィルム・ノワールのクイア分析 ― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Desires Driving Back on Sunset Boulevard: A Queer Reading of a Film Noir | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 『サンセット大通り』 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 欲望 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 文化生産 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Sunset Boulevard | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | desire | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cultural production | |||||
資源タイプ | ||||||
資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
山口, 菜穂子
× 山口, 菜穂子× YAMAGUCHI, Nahoko |
|||||
著者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 66129 | |||||
姓名 | ヤマグチ, ナホコ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ビリー・ワイルダー監督の『サンセット大通り』(1950年)は、ハリウッド映画製作の歴史を批判的に描いたフィルム・ノワール作品である。20 世紀前半、ハリウッドは「フォーディズム」(効率的な大量生産様式)に基づいた「スタジオ・システム」を発明し、米国における文化表象を覇権的に生産し始めた。この文化生産装置が完成するにつれて、ハリウッド映画は固定化されたジェンダー・イメージを産出し、またそれに裏打ちされた規範的異性愛の欲望を〈正しい〉ものとしてコード化し、表象するに至った。『サンセット大通り』はフィルム・ノワールという批判的形式を用いつつ、第二次大戦後のハリウッド産業の内側で、撹乱的な欲望/ジェンダー表象の生産を企てる映画人たちの姿を描き出している。本稿は、この作品をクイア批評および文化史的観点から分析し、50 年代のハリウッドにおいて〈表象不可能〉な欲望を表出しようと試みた物語として解読する。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | During the first half of the 20th century, Hollywood achieved dominance over cultural production in the U.S. The rise of the studio system played a crucial role in fixing gender stereotypes in tandem with normative heterosexuality. Sunset Boulevard(1950), one of the most famous film-noir works about Hollywood's behind-the-scenes, critically depicts the transformation of cinematic production in Hollywood, occurring from the 1920s through the post-World War II period. This article examines how the main characters of the film?similar to the co-writer / director of this film Billy Wilder?desperately desire to invent new modes of representation within and against the post-war film industry. The analyses of their desires in“ queer” light show how this“ film-noir” tries to represent the unrepresentable by(mis)appropriating the normative gender / sexual codes established in Hollywood from the 1920s. | |||||
書誌情報 |
F-GENSジャーナル 巻 8, p. 47-57, 発行日 2007-07 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11937020 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
1496978 bytes | ||||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 367 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学21世紀COEプログラムジェンダー研究のフロンティア | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
紀要論文 | ||||||
資源タイプ・NII | ||||||
Departmental Bulletin Paper | ||||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
text | ||||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
03 |