WEKO3
アイテム
要点関係図の成否が説明文理解に及ぼす影響 : 日本語上級学習者と中級学習者を対象に
http://hdl.handle.net/10083/56729
http://hdl.handle.net/10083/56729be79afee-34a7-4fa9-b135-cbdc33745f95
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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03_p.21-30.pdf (486.6 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2015-01-21 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 要点関係図の成否が説明文理解に及ぼす影響 : 日本語上級学習者と中級学習者を対象に | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The effect of the quality of graphic organizers on expository text comprehension : The case of intermediate level and advanced level learners of Japanese | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 図作成 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 要点の因果関係 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | L2日本語読解力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 因果型説明文 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中国語母語話者 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | graphic organizers | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | causation of main ideas | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | L2 reading comprehension ability | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | expository texts | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Chinese Japanese language learners | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
田川, 麻央
× 田川, 麻央× TAGAWA, Mao |
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作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 74262 | |||||
姓名 | たがわ, まお | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は、文章を読むとともに文章の要点を図として示す要点関係図作成活動を行う状況を設定し、どのような図を作成すれば理解が促進されるか、L2日本語読解力と学習者の作成した図に含まれる要点の関係の観点から検証した。協力者は、L2日本語上級学習者18名と中級学習者18名の36名である。学習者は因果型の説明文を読んで、要点関係図作成活動を行った。その後、筆記再生課題を行った。筆記再生課題は要点理解、詳細理解、要点と詳細の重要度の把握、推論生成の観点から分析した。結果は、L2日本語読解力にかかわらず、要点を因果関係で関係づけた図を作成した学習者が要点理解と要点と詳細の重要度の把握を促進させていたことが示唆された。以上より、因果型説明文では要点を因果関係で関係づけた図を作成することが理解を促進させることが明らかにされた。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study investigated what kind of graphic organizers facilitate comprehension. A total of 36 Chinese Japanese language learners, 18 intermediate-level and 18 advanced-level, participated in this study. The participants were required to read an expository text and to construct graphic organizers. After this activity, a recall test was conducted. The recall test was analyzed in terms of comprehension of the main ideas, comprehension of the support ideas, distinction between main ideas and support ideas and inference generation. The results indicated that, regardless of the reading comprehension ability, making a causal connection between main ideas enhanced the comprehension of main ideas and the distinction between main ideas and support ideas. Finally, the constructing of graphic organizers which promote comprehension was discussed. | |||||
書誌情報 |
言語文化と日本語教育 巻 46, p. 21-30, 発行日 2013-12-07 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09174206 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10426480 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 486622 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 810.7 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学日本言語文化学研究会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 3 |