ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 40

説明文理解に及ぼす要点と構造の統合的探索の効果 : 中級日本語学習者を対象に

http://hdl.handle.net/10083/54327
http://hdl.handle.net/10083/54327
17a9430f-0ad6-46fd-8357-4d6a58eaa904
名前 / ファイル ライセンス アクション
02_11-19.pdf 02_11-19.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-01-24
タイトル
タイトル 説明文理解に及ぼす要点と構造の統合的探索の効果 : 中級日本語学習者を対象に
タイトル
タイトル The effects of integrated searching main idea and structure on expository text comprehension : learners of Japanese in middle level
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 構造探索
キーワード
主題Scheme Other
主題 要点探索
キーワード
主題Scheme Other
主題 文章構造
キーワード
主題Scheme Other
主題 因果型説明文
キーワード
主題Scheme Other
主題 structure searching
キーワード
主題Scheme Other
主題 main idea searching
キーワード
主題Scheme Other
主題 text structure
キーワード
主題Scheme Other
主題 causation of expository text
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 田川, 麻央

× 田川, 麻央

WEKO 74066

田川, 麻央

Search repository
TAGAWA, Mao

× TAGAWA, Mao

WEKO 74068

en TAGAWA, Mao

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74067
姓名 たがわ, まお
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、要点探索活動と構造探索活動、その両方を促す構造・要点探索活動が日本語中級学習者の説明文理解に及ぼす影響を検証した。調査の協力者は、国内で高等教育機関への進学を目指す中級レベルの日本語学習者68名である。実験計画は要点探索群、構造・要点探索群、統制群の一要因被験者間計画である。因果型の説明文を使用して、母語による筆記再生課題を行った。得られたデータは、要点理解、全体構造理解、情報間の関係付けの観点から分析した。結果は、要点理解は構造・要点探索群が構造探索群と統制群より効果があった。全体構造の把握には差がみられなかった。情報間の関係付けは、構造・要点探索群が要点間の関係付けを促した。以上より、日本語中級学習者にとって全体構造の把握は容易ではないが、構造と要点の両方を探索させることが要点理解、要点の関係付けを促進させることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study investigated the effect of main idea searching and structure searching, on the understanding of expository texts. Total 68 of students served as subjects, who study Japanese language in middle level. The subjects were assigned to one of 4 groups, 1) main idea searching group, 2) structure searching group, 3) structure and main idea searching group, 4) control group. Recall test ware performed to each groups by using causation of expository texts to study the level of main idea recall, superordinate idea recall, idea unit connection. The test result showed that recall level of main idea of 3) structure and main idea searching group was better than that of 2) structure searching group and 4) control group. While there was no differences regarding superordinate idea recall. Recall level of idea unit connection of 3) structure and main idea searching group was better than that of other groups. This finding suggests that it is not easy for Japanese Learners in middle level to recall superordinate idea. However structure and main idea searching enhances understanding of main idea and main idea unit connection.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 40, p. 11-19, 発行日 2011-06-25
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1645485 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:41:35.642287
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3