ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 40

中上級日本語学習者が抱く敬語使用不安の様相 : 学習者のことばに基づく質的分析による事例

http://hdl.handle.net/10083/52321
http://hdl.handle.net/10083/52321
b6da4d5c-27c8-4fa3-8761-125a05bddef3
名前 / ファイル ライセンス アクション
05_41-50.pdf 05_41-50.pdf (19.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-12-18
タイトル
タイトル 中上級日本語学習者が抱く敬語使用不安の様相 : 学習者のことばに基づく質的分析による事例
タイトル
タイトル Aspects of anxiety harboured by intermediate / advanced level Japanese language sutdents when using Keigo (honorific language) : Examples through qualitative analysis based on student explanations
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 敬語使用不安
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己表現
キーワード
主題Scheme Other
主題 敬語コミュニケーション観
キーワード
主題Scheme Other
主題 内省シート
キーワード
主題Scheme Other
主題 KJ法
キーワード
主題Scheme Other
主題 anxiety harboured by students when using Keigo
キーワード
主題Scheme Other
主題 self-expression
キーワード
主題Scheme Other
主題 learner’s view of the Keigo-communication
キーワード
主題Scheme Other
主題 reflection sheet
キーワード
主題Scheme Other
主題 KJ method
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 徳間, 晴美

× 徳間, 晴美

WEKO 74081

徳間, 晴美

Search repository
TOKUMA, Harumi

× TOKUMA, Harumi

WEKO 74083

en TOKUMA, Harumi

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 74082
姓名 とくま, はるみ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 筆者は、授業実践を行なった「敬語コミュニケーション」科目の受講生である中上級日本語学習者がどのような敬語使用不安を抱いているのかを見るため、学期中に学習者が記入した、不安に関する質問の自由記述内容を資料とし、KJ法を用いて分析した。その結果、<1>自分の気持ちと敬語を使う意識の隔たり、<2>学習の各段階で直面する自分の能力不足と間違いに対する心配、<3>限られている敬語使用の機会、<4>敬語使用に伴う緊張や反省、<5>誤解されないための敬語回避やためらい、<6>敬語を用いた会話参加への自信喪失、<7>敬語習得の展望や目標達成への疑念、という7つの島が浮かび上がった。これらの島と島の関係を叙述化した上で、学習者の敬語の使用や学習に対する向き合い方は常に不安定で、ジレンマに陥る可能性と隣り合わせであることなどを指摘する。This report analyzed the students taking the “Keigo Communication” course in which the author conducted teaching practice in order to look at what kinds of anxieties intermediate /advanced level Japanese language students harbour when using Keigo using the free answers filled-in by students during the semester to questions about anxiety as materials and applying the KJ Method. As a result, the following 7 observations were made. 1. Difference in one’s feelings and in awareness when using Keigo. 2. Anxiety about one’s lack of ability and mistakes faced at each stage of study. 3. Limited opportunities to use Keigo. 4. Strain and reflection with the use of Keigo. 5. Avoidance or hesitation of Keigo in order to avoid misunderstandings. 6. Loss of confidence in\
conversations using Keigo. 7. Misgivings about vision and goal achievement for Keigo acquisition. After giving a picture of relationships between these observations, it will be indicated that nature in the face of use or study Keigo are always unstable and this goes hand in hand with the possibility of being trapped in a dilemma.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 40, p. 41-50, 発行日 2010-12-11
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
18999301 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
早稲田大学日本語教育研究センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 09:36:54.014181
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3