ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 39

言語手がかりに注目した読解ストラテジー教育の可能性を探る : 第一言語読解教育研究からJSL読解教育への示唆(佐々貴義式(佐々木嘉則)先生追悼記念号)

http://hdl.handle.net/10083/52014
http://hdl.handle.net/10083/52014
fd872269-3f43-4be7-890b-c1d2332b2bb6
名前 / ファイル ライセンス アクション
13_70-83.pdf 13_70-83.pdf (3.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-08-08
タイトル
タイトル 言語手がかりに注目した読解ストラテジー教育の可能性を探る : 第一言語読解教育研究からJSL読解教育への示唆(佐々貴義式(佐々木嘉則)先生追悼記念号)
タイトル
タイトル Reading comprehension strategies using clue words : Apply the reading comprehension study for L1 learners to JSL learners (Dedicated to the Memory of Dr. SASAKI Yoshinori)
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 言語手がかり
キーワード
主題Scheme Other
主題 論理関係
キーワード
主題Scheme Other
主題 テクスト構造
キーワード
主題Scheme Other
主題 命題の意味解明
キーワード
主題Scheme Other
主題 linguistic clues
キーワード
主題Scheme Other
主題 logical relation
キーワード
主題Scheme Other
主題 text structure
キーワード
主題Scheme Other
主題 clearing idea of unintelligible proposition
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 石井, 怜子

× 石井, 怜子

WEKO 73960

石井, 怜子

Search repository
田川, 麻央

× 田川, 麻央

WEKO 73961

田川, 麻央

Search repository
ISHII, Reiko

× ISHII, Reiko

WEKO 73964

en ISHII, Reiko

Search repository
TAGAWA, Mao

× TAGAWA, Mao

WEKO 73965

en TAGAWA, Mao

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 73962
姓名 いしい, れいこ
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 73963
姓名 たがわ, まお
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は、読みの目標は書き手の意図したテクストの心的構造を正確に構築することであるという立場に立ち、そのためのL1の2つのストラテジー、即ちテクストの論理関係を把握するストラテジーと難解な1文の理解ストラテジーを取り上げ、JSL読解教育への適用を探った。第1章では、読解ストラテジーが実行ルールとして示されるべきであること、心的構造構築には書き手から明示的に提供された手がかりの利用が重要であることを指摘する。第2章では、論理関係把握のストラテジーの概要とその有効性を検証した研究、並びにJSL教材での実際を検討する。第3章では、市販の読解指導書から、1文理解のストラテジーの公式化を試みる。最後にJSL読解教育への示唆を検討する。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 From point of view that a reader of expository text must build a mental structure of text correctly which the author intends, this article focused on the following two strategies and sought possibility to apply these strategies to practical teaching. First one is text structure strategy for understanding logical connection of text. Second one is strategy for understanding one unintelligible sentence. In chapter 1, we pointed out that reading comprehension strategies are to be instructed as production rule and it is important to find clues that the writer describes explicitly in order to construct mental structure. In chapter 2, we showed that outline of text structure strategy and that study result for the effectiveness and verification to apply JSL. In chapter 3, we established practical strategy to understand one sentence referring the reading comprehension instruction published. In Last chapter, we showed suggestion for reading comprehension strategy for JSL.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 39, p. 70-83, 発行日 2010-07-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
3390755 bytes
形態
3390755 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
お茶の水女子大学大学院 国際日本学領域
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:42:33.253514
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3