WEKO3
アイテム
言語手がかりに注目した読解ストラテジー教育の可能性を探る : 第一言語読解教育研究からJSL読解教育への示唆(佐々貴義式(佐々木嘉則)先生追悼記念号)
http://hdl.handle.net/10083/52014
http://hdl.handle.net/10083/52014fd872269-3f43-4be7-890b-c1d2332b2bb6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
13_70-83.pdf (3.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-08-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 言語手がかりに注目した読解ストラテジー教育の可能性を探る : 第一言語読解教育研究からJSL読解教育への示唆(佐々貴義式(佐々木嘉則)先生追悼記念号) | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Reading comprehension strategies using clue words : Apply the reading comprehension study for L1 learners to JSL learners (Dedicated to the Memory of Dr. SASAKI Yoshinori) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 言語手がかり | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 論理関係 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テクスト構造 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 命題の意味解明 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | linguistic clues | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | logical relation | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | text structure | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | clearing idea of unintelligible proposition | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
石井, 怜子
× 石井, 怜子× 田川, 麻央× ISHII, Reiko× TAGAWA, Mao |
|||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 73962 | |||||
姓名 | いしい, れいこ | |||||
作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 73963 | |||||
姓名 | たがわ, まお | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は、読みの目標は書き手の意図したテクストの心的構造を正確に構築することであるという立場に立ち、そのためのL1の2つのストラテジー、即ちテクストの論理関係を把握するストラテジーと難解な1文の理解ストラテジーを取り上げ、JSL読解教育への適用を探った。第1章では、読解ストラテジーが実行ルールとして示されるべきであること、心的構造構築には書き手から明示的に提供された手がかりの利用が重要であることを指摘する。第2章では、論理関係把握のストラテジーの概要とその有効性を検証した研究、並びにJSL教材での実際を検討する。第3章では、市販の読解指導書から、1文理解のストラテジーの公式化を試みる。最後にJSL読解教育への示唆を検討する。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | From point of view that a reader of expository text must build a mental structure of text correctly which the author intends, this article focused on the following two strategies and sought possibility to apply these strategies to practical teaching. First one is text structure strategy for understanding logical connection of text. Second one is strategy for understanding one unintelligible sentence. In chapter 1, we pointed out that reading comprehension strategies are to be instructed as production rule and it is important to find clues that the writer describes explicitly in order to construct mental structure. In chapter 2, we showed that outline of text structure strategy and that study result for the effectiveness and verification to apply JSL. In chapter 3, we established practical strategy to understand one sentence referring the reading comprehension instruction published. In Last chapter, we showed suggestion for reading comprehension strategy for JSL. | |||||
書誌情報 |
言語文化と日本語教育 巻 39, p. 70-83, 発行日 2010-07-10 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09174206 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10426480 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 3390755 bytes | |||||
形態 | ||||||
値 | 3390755 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 810.7 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学日本言語文化学研究会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | お茶の水女子大学大学院 国際日本学領域 |