ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 39

大学初年次のレポートにおける論証の談話分析(佐々貴義式(佐々木嘉則)先生追悼記念号)

http://hdl.handle.net/10083/52015
http://hdl.handle.net/10083/52015
67ad79a3-023b-4b3b-bdcc-e0bbd543b825
名前 / ファイル ライセンス アクション
14_84-93.pdf 14_84-93.pdf (3.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-08-08
タイトル
タイトル 大学初年次のレポートにおける論証の談話分析(佐々貴義式(佐々木嘉則)先生追悼記念号)
タイトル
タイトル Discourse Analysis of the Discussions of Essays Written by First Year University Students (Dedicated to the Memory of Dr. SASAKI Yoshinori)
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 アカデミック・ライティング
キーワード
主題Scheme Other
主題 レポート作成
キーワード
主題Scheme Other
主題 初年次教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 ジャンル分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 academic writing
キーワード
主題Scheme Other
主題 essay writing
キーワード
主題Scheme Other
主題 first year experience
キーワード
主題Scheme Other
主題 genre analysis
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 大島, 弥生

× 大島, 弥生

WEKO 73966

大島, 弥生

Search repository
OSHIMA, Yayoi

× OSHIMA, Yayoi

WEKO 73968

en OSHIMA, Yayoi

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 73967
姓名 おおしま, やよい
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 日本語アカデミック・ライティングの指導上の指針として、レポートのジャンル特徴を明らかにするため、大学初年次の科目で日本語母語話者大学生によって書かれたレポート13編の論証部分の談話を分析し、結果を社会学系の学術論文におけるムーヴ・ステップ(【取り上げ】【事実記述】【引用】【評価的描写】【推論・解釈】)の表れと比較した。また、書き手間の談話特徴の差異についても考察を行った。分析の結果、学術論文との差異およびレポート間の差異は、【引用】使用の成否と【取り上げ】【評価的描写】【推論・解釈】の配置による結束性の強弱に影響されることがわかった。これらの結果をもとに教育的示唆を論じ、提言を試みた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 With a view to providing international students with guides for academic writing, discourses of the discussions in thirteen essays written by native Japanese students in a first year academic writing course in a university were analyzed with the moves and steps included. The moves “focusing,” “fact description,” “quotation,” “evaluative description,” and “inference/interpretation” appeared in the essays were compared with those of academic articles in social science. The differences among writers were also examined. Each essay was characteristic in the way of quotations, and in the range of cohesions supported by “focusing,” “evaluative description,” and “inference/interpretation.” These findings revealed that adequate skill training to express author’s evaluation should be incorporated into the instructions for academic writing.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 39, p. 84-93, 発行日 2010-07-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
3453148 bytes
形態
3453148 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
東京海洋大学 海洋科学部
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:42:31.795945
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3