ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 28

共生日本語教育実習における学び : 実習報告書の比較分析にもとづいて

http://hdl.handle.net/10083/50407
http://hdl.handle.net/10083/50407
87d7c322-04cf-4b59-ae02-3b6ce76d8b4c
名前 / ファイル ライセンス アクション
06_037-043.pdf 06_037-043.pdf (754.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-03-16
タイトル
タイトル 共生日本語教育実習における学び : 実習報告書の比較分析にもとづいて
タイトル
タイトル Leanings in a multi-language and multi-cultural teacher training program
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 内省モデルに基づく自己成長型
キーワード
主題Scheme Other
主題 共生日本語教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 トレーニング型
キーワード
主題Scheme Other
主題 規範的日本語教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 practical trainings
キーワード
主題Scheme Other
主題 reflective approach
キーワード
主題Scheme Other
主題 multi-language and multi-cultural language education
キーワード
主題Scheme Other
主題 training programs of practical teaching methods
キーワード
主題Scheme Other
主題 normative practical trainings of Japanese language education
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 古市, 由美子

× 古市, 由美子

WEKO 73027

古市, 由美子

Search repository
FURUICHI, Yumiko

× FURUICHI, Yumiko

WEKO 73029

en FURUICHI, Yumiko

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 73028
姓名 ふるいち, ゆみこ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,内省モデルに基づく共生日本語教育実習における実習生の学びの解明を目指す。そのため,トレーニング型の規範的日本語教育実習と報告書の内省文を比較調査し,1 実習生は何を学んでいるのか,2 教育実習の目的や方法よって学びにどのような差異があるのか,を明らかにする。分析の結果,実習生は両実習で「実習理念」,「授業実践」,「リソース」,「自己認知」,「研究」に関して学んでいることが示唆された。これら5つの学びを量的・質的に分析した結果,内省モデルによる共生日本語教育実習では,トレーニング型の規範的日本語教育実習と異なり,個々の実習生が新たな理念を探求し,理念に基づいた教師の役割をそれぞれの経験を活かして創造していることが明らかになった。つまり,未経験者だけでなく経験者も同様に学びが得られ,実習生同士の対話が学びのリソースとなっていることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper investigates the differences in learning by comparing multi-language and multi-cultural teacher training program with normative Japanese language education training program at a gradate school. The results of the comparison indicate that teacher trainees are greatly affected by the purposes and methods of practical trainings. The trainees built their knowledge based on the experience of "teaching principles", "class practice", "educational resources", "self recognition", and "study topics". Teacher trainees who trained teachers at multi-cultural language education training grew as mature teachers by realizing the roles of Japanese educations and language, while teacher trainees who trained at normative Japanese language education training learned ordinary practical teaching methods. The latter showed the limitation of learning since it relies on others' ideas and evaluation.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 28, p. 37-43, 発行日 2004-11-20
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
754513 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
お茶の水女子大学大学院
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:51:30.107328
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3