ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 27

スペイン人の日本語プロソディー習得における特徴 : 初級学習者と中級学習者の差異に注目して(村松賢一先生退官記念号)

http://hdl.handle.net/10083/50392
http://hdl.handle.net/10083/50392
64f1fdbc-39ae-47c0-8c87-fcba3f25de5d
名前 / ファイル ライセンス アクション
12_077-089.pdf 12_077-089.pdf (749.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-03-16
タイトル
タイトル スペイン人の日本語プロソディー習得における特徴 : 初級学習者と中級学習者の差異に注目して(村松賢一先生退官記念号)
タイトル
タイトル Prosodic Feature of Spanish Learners in Japanese Acquisition : Focusing on Differences between Elementary and Intermediate Japanese Level
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 スペイン語母語話者
キーワード
主題Scheme Other
主題 初級
キーワード
主題Scheme Other
主題 中級
キーワード
主題Scheme Other
主題 句切り
キーワード
主題Scheme Other
主題 ピッチパタン
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 中川, 千恵子

× 中川, 千恵子

WEKO 72979

中川, 千恵子

Search repository
Nakagawa, Chieko

× Nakagawa, Chieko

WEKO 72981

en Nakagawa, Chieko

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 72980
姓名 なかがわ, ちえこ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 スペイン語を母語とする初級学習者6名と中級学習者4名を対象に、2回のプロソディー指導を実施し、日本語レベルの差異および母語による習得の特徴を分析し記述する。学習目標は、聞き手にとってわかりやすく聞きやすいイントネーションの習得である。そのために、主要な学習内容をフレージングによるフレーズ(音調句)形成とその連続によるイントネーション形成とした。フレーズ形成には、フレーズの句切りおよびアクセント生成によるピッチパタン形成が必要となる。指導前後の音声資料分析および日本語音声教育専門家3名の評定結果は、句切りに関しては、初級学習者のほうが、指導効果が顕著であるが、ピッチパタンについては、中級学習者と初級レベルの音声学習経験者の方が、習得が顕著であることを示している。学習者の日本語レベルによって、シラバスを柔軟にする必要がある。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aimed to describe differences in Japanese learners' features and learning process according to the level of learners' Japanese. Two reading classes were given to ten native-Spanish speaking learners of elementary or intermediate level Japanese. The setting of phrase boundaries and formation of pitch patterns were the principal learning items. The results of the instruction showed some improvement depending on the level of the learner's Japanese. As for production of phrase boundaries, the improvement of elementary learners was more evident than for intermediate learners, but as for the formation of pitch patterns, intermediate learners and learner who had had training in pronunciation showed more improvement than elementary learners. It is, therefore, suggested that syllabuses should be designed carefully reflecting the individual learner's speech level. After the analysis, it was confirmed that acquisition of intonation consists first of generation of phrase boundaries and then formation of pitch patterns, involving increase of pitch peaks and production of pitch accent. It is necessary to carry o\
ut further research on other learners of Japanese.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 27, p. 77-89, 発行日 2004-06-26
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
749592 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
早稲田大学日本語研究教育センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:51:58.332039
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3