ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 言語文化と日本語教育
  3. 23

読解前活動としての自由連想法の効果

http://hdl.handle.net/10083/50346
http://hdl.handle.net/10083/50346
79e8ebce-63ec-4de6-b7d9-3f158165422d
名前 / ファイル ライセンス アクション
02_013-024.pdf 02_013-024.pdf (851.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-03-16
タイトル
タイトル 読解前活動としての自由連想法の効果
タイトル
タイトル The effect of "Free Association" as a pre-reading activity
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 読解前活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 自由連想法
キーワード
主題Scheme Other
主題 既有知識
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 菊池, 民子

× 菊池, 民子

WEKO 72894

菊池, 民子

Search repository
KIKUCHI, Tamiko

× KIKUCHI, Tamiko

WEKO 72896

en KIKUCHI, Tamiko

Search repository
著者(ヨミ)
識別子Scheme WEKO
識別子 72895
姓名 きくち, たみこ
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 読解を促進するための活動として読解前に読み手のスキーマを活性化する活動がいろいろ試みられている。今回、その活動の一つとして自由連想法(Free Association)を取り上げる。中上級日本語学習者を対象に、異なった2種類のテキストを自由連想の活動後に読んだ場合と事前の活動なしに読んだ場合とを比較した。その結果、自由連想後の読解の方が再生率が高く(総再生率:p<10)、読解前活動としての効果が認められた。また、自由連想によって書かれたプロトコルの量と総再生率との間には有意な相関(r=0.525^*)が見られた。これらのことから、事前活動としての自由連想法が読解を促進するという教育的示唆が得られ、また自由連想によって測られた課題文のトピックに関する既有知識の量は読後の再生と関連があることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 To facilitate reading comprehension, many pre-reading activities which may activate readers' schemata have been tried in experimental and classroom settings. This article reports the results of a study on the effect of "Free Association" as a pre-reading activity on the reading comprehension of Japanese. The results indicate that 1) "Free Association" as a pre-reading activity facilitates reading comprehension, and 2) the quantity of "Free Association" protocol has a significant correlation with recall rates of the texts in which topics are similar to the "Free Association" key words. From the pedagogical viewpoint, this suggests that "Free Association" is effective as a pre-reading activity and also an increase of learners' background knowledge facilitates their reading comprehension.
書誌情報 言語文化と日本語教育

巻 23, p. 13-24, 発行日 2002-06-29
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09174206
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10426480
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
851281 bytes
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 810.7
出版者
出版者 お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
神田外語大学留学生別科
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 21:53:16.284983
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3