WEKO3
アイテム
階層別日本語プロソディー指導法への提案
http://hdl.handle.net/10083/50304
http://hdl.handle.net/10083/50304dd6954f2-f2db-4f61-b9bd-f354aeb86866
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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02_013-026.pdf (804.5 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2011-03-16 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 階層別日本語プロソディー指導法への提案 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Proposal of Teaching Methods of Prosody Based on Prosodic Hierarchy | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プロソディー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 階層 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フレージング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 句切り | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ピッチパタン | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
中川, 千恵子
× 中川, 千恵子× NAKAGAWA, Chieko |
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作成者(ヨミ) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 72790 | |||||
姓名 | なかがわ, ちえこ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 音声指導では一般に、入門期に単音発話指導が行われるものの、以後は学習者の自然習得に依存し、イントネーションまで進むことは少ないと言ってよい。本稿では、プロソディーとその指導法の現状を概観した後、日本語学習者のスピーチや口頭発表指導として、フレージングによる指導を、階層的分析によるトップダウンの効果的指導法としてとらえ直し、この方法に基づいた指導法を提案するのが目的である。本稿では、日本語におけるプロソディーを小単位と大単位の連鎖の階層として提示する。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | A bottom-up approach is the main stream in the teaching methods of pronunciation, and individual phones are practiced in the initial stage of the beginning level. Further progress in pronunciation largely depends on the individual learner's natural acquisition, and instructions on intonation are rarely given to learners. In this paper, I will first review the current state of study of Japanese prosody and its teaching methods, and then propose teaching methods for speech and presentation based on phrasing, verifying the effectiveness of a top-down approach that accommodates prosodic hierarchy. In this paper, prosody is defined as being constituted from hierarchically linked minor and major units. | |||||
書誌情報 |
言語文化と日本語教育 巻 20, p. 13-26, 発行日 2000-12-02 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09174206 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10426480 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 804475 bytes | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 810.7 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学日本言語文化学研究会 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 早稲田大学日本語研究教育センター |