ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 人間文化創成科学論叢
  3. 14

日本人英語学習者の基本動詞と定型表現の学習 : 認知言語学およびコーパス分析に基づくアプローチの受容語彙知識への影響

http://hdl.handle.net/10083/51641
http://hdl.handle.net/10083/51641
6efa9216-786e-4025-99b0-521a08d0bf49
名前 / ファイル ライセンス アクション
09_77-85.pdf 09_77-85.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-04-20
タイトル
タイトル 日本人英語学習者の基本動詞と定型表現の学習 : 認知言語学およびコーパス分析に基づくアプローチの受容語彙知識への影響
タイトル
タイトル Formulaic Language Learning : The Effect on Receptive Lexical Knowledge of a Cognitive Linguistic and Corpus-based Approach
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 基本動詞
キーワード
主題Scheme Other
主題 定型表現
キーワード
主題Scheme Other
主題 コーパス分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 認知言語学的アプローチ
キーワード
主題Scheme Other
主題 受容語彙知識
キーワード
主題Scheme Other
主題 high-frequency verbs
キーワード
主題Scheme Other
主題 formulaic sequences
キーワード
主題Scheme Other
主題 corpus-based analysis
キーワード
主題Scheme Other
主題 cognitive linguistic approach
キーワード
主題Scheme Other
主題 receptive lexical knowledge
資源タイプ
資源 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
タイプ departmental bulletin paper
著者 國分, 有穗

× 國分, 有穗

WEKO 78266

國分, 有穗

Search repository
KOKUBU, Yuho

× KOKUBU, Yuho

WEKO 78267

en KOKUBU, Yuho

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study attempts to shed new light on the impact on vocabulary retention and recall of a corpus-based and cognitive linguistic analysis strategy in the learning of high-frequency verbs and their formulaic sequences. Before and after the training, two kinds of original tests developed to evaluate the participants’ receptive vocabulary knowledge were administered. 162 Japanese participants were randomly assigned to one of three experimental conditions and one control group, involving corpus-based (CB), cognitive linguistic (CL), and both CB and CL approach groups, in order to identify how the learning of high-frequency verbs and their formulaic sequences through the training leads to receptive lexical knowledge. Statistical analyses indicated that the learners in both the CB and CL approach groups significantly improved their receptive vocabulary knowledge more than those in the control group. The use of corpus-based and cognitive linguistic analysis approaches in formulaic language learning is likely to expand Japanese learners ’ receptive vocabulary knowledge, enhance retention and stimulate recall of vocabula\
ry use. This suggests that in the acquisition of high-frequency verbs and formulaic sequences, this kind of explicit vocabulary instruction does encourage EFL learners to recognize and identify prefabricated chunks and make better use of their lexical knowledge. It is possible that a good knowledge of them may also help the learners produce more fluent and natural sounding English.
書誌情報 人間文化創成科学論叢

巻 14, p. 77-85, 発行日 2012-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13448013
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1231891X
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
形態
1284307 bytes
著者版フラグ
値 publisher
日本十進分類法
主題Scheme NDC
主題 051
出版者
出版者 お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 紀要論文
資源タイプ・ローカル
紀要論文
資源タイプ・NII
Departmental Bulletin Paper
資源タイプ・DCMI
text
資源タイプ・ローカル表示コード
03
所属
比較社会文化学専攻
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2021-03-01 20:51:45.515333
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3