WEKO3
アイテム
保育実践における子どもの生を支える保育的雰囲気
http://hdl.handle.net/10083/51657
http://hdl.handle.net/10083/5165750dfcdb9-00a4-4b5d-ad39-8debf51c0ced
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-04-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 保育実践における子どもの生を支える保育的雰囲気 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Pedagogic Atmospheres in Nursery School For Supporting the Practice of Childcare Activities | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育実践 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子どもの生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育的雰囲気 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ボルノウ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育園 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | practice of childcare activities | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | child life | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | pedagogic atmospheres in childcare | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Bollnow | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursery school | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
佐藤 嘉代子
× 佐藤 嘉代子× SATO, Kayoko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this article is to clarify the kind of atmosphere in childcare and education that supports child life through the practice of childcare activities. “Childcare” is an environment which is accomplished through the humane interactions of childcare specialists. However, this ambiguous concept has not been concretely comprehended by the teachers in the fields of childcare and education. Furthermore, there has been very little research into subject of “atmosphere” in regard to childcare and education. Therefore, it was important to research the meaning of this atmosphere from the pedagogic anthropology-based perspective proposed by Bollnow. Case studies show that this atmosphere is anchored by the relationships between adults and children, while also making it clear that these relationships are definitely sensed by both adults and children alike. The results of the theoretical examination and case analysis suggest that we need to recognize the fact that Bollnow's “pedagogic atmosphere” offers precious insight into childcare and education. | |||||
書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 14, p. 237-244, 発行日 2012-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 1174725 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 人間発達科学専攻 |