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「共生日本語教育」が日本語非母語話者参加者の積極的共生態度の醸成に及ぼす影響 : PAC分析による事例検証
http://hdl.handle.net/10083/49017
http://hdl.handle.net/10083/49017189ca488-0207-4061-a354-1962f776bdb9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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11_101-110.pdf (565.1 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2010-04-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「共生日本語教育」が日本語非母語話者参加者の積極的共生態度の醸成に及ぼす影響 : PAC分析による事例検証 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Influence of a “Multiculturally Oriented JSL Program” upon How a Non-native Japanese Resident Fosters Positive Attitude toward Multicultural Coexistence : A Case Study by PAC Analysis | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 多言語多文化共生社会 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地域日本語教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 相互学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 内容重視の第二言語教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 積極的共生態度 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | multilingual and multicultural society | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | community oriented Japanese language education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reciprocal learning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | content-based second language instruction | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | positive attitude toward multicultural society | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
半原, 芳子
× 半原, 芳子× HANBARA, Yoshiko |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In response to the increasing number of foreign residents living in Japan, mutual learning oriented to multicultural coexistence has recently been attempted in JSL education, where both Japanese native (hereafter NS) and non-native (hereafter NNS) residents living in Japanese communities come together to learn. This paper, utilizing Personal Attitude Construct (hereafter PAC) analysis (Naito, 2002), examines how a multiculturally oriented JSL program (Okazaki, 2002) affected a participant's attitude toward the coexistence of NS and NNS residents. The attitude of a NNS participant, strongly inclined to adapting herself to Japanese society, was compared both before and after she participated in the program. The results show that before participating in the program the NNS participant valued her determination and action in adapting herself to Japanese society and implied a humble expectation of NS residents. On the other hand, after participating she did not desire such adaptation, but instead positioned NS and NNS residents as equal partners for coexistence. In addition, after participating the NNS came to recogni\ ze that she could play a more active role in multicultural society. Based on these results, this study indicates that through the multiculturally oriented JSL program the participant fostered a more positive attitude toward multicultural coexistence including the importance of developing equal relationships between NS and NNS residents and broadening her role in Japanese society. |
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書誌情報 |
人間文化創成科学論叢 巻 12, p. 101-110, 発行日 2010-03-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13448013 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
形態 | ||||||
値 | 565116 bytes | |||||
著者版フラグ | ||||||
値 | publisher | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 051 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・ローカル | ||||||
値 | 紀要論文 | |||||
資源タイプ・NII | ||||||
値 | Departmental Bulletin Paper | |||||
資源タイプ・DCMI | ||||||
値 | text | |||||
資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
値 | 03 | |||||
所属 | ||||||
値 | 比較社会文化学専攻 |