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トバイアス・マテイ著『タッチの動作』(1903)における演奏論
―「筋肉の状態」の分類という手法に着目して―
―「筋肉の状態」の分類という手法に着目して―
https://doi.org/10.24567/0002003519
https://doi.org/10.24567/000200351957d4ca05-34b8-4f3b-97b3-faea4ae9ba56
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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ronso_25_03_yamada.pdf
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2023-04-28 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | トバイアス・マテイ著『タッチの動作』(1903)における演奏論 ―「筋肉の状態」の分類という手法に着目して― |
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言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Performance Theory in The Act of Touch by Tobias Matthay Focusing on his method of classifying muscle conditions |
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言語 | de | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | トバイアス・マテイ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ピアノ奏法 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | パフォーマンス研究 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | タッチ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 重量奏法 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | de | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Tobias Matthay | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | piano playing | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | performance studies | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | touch | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | relaxation school | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.24567/0002003519 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
著者 |
山田, 真理子
× 山田, 真理子
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抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Tobias Matthay was a leading British piano technique theorist, pianist, and piano teacher in the early 20th century. He systematized the modern piano technique used by Chopin and other virtuosos (Oochi 2002:20) and established a new method of describing the muscular conditions of piano playing. This paper focuses on his main work The Act of Touch and attempts to clarify their contents and how he arrived at his method of describing the muscular conditions. As a result, it becomes clear that Matthay tried to demonstrate that touch can realized a variety of tones by classifying the states of activity and relaxation of muscles functionally and presenting the tones as a combination of them. Previous studies regarded his theory as systematizing a new method of playing that utilized the weight of the upper limb by means of relaxation, as opposed to the finger technique that prevailed in the previous century( Boardman 1954:118). However, this study reveals that his theory had at its core the use of muscle activity and relaxation. |
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言語 | de | |||||||||
書誌情報 |
ja : 人間文化創成科学論叢 en : Journal of the Graduate School of Humanities and Sciences 巻 25, p. 25-35, 発行日 2023-03-31 |
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書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1231891X | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプResource | VoR | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | お茶の水女子大学大学院人間文化創成科学研究科 | |||||||||
言語 | ja |