WEKO3
アイテム
非具象的絵画ストーリーの構成的理解における"欠如-補充"枠組みの発達
http://hdl.handle.net/10083/31395
http://hdl.handle.net/10083/31395ef651a48-28c7-4a5f-a47b-3618315edc7f
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2008-09-24 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | 非具象的絵画ストーリーの構成的理解における"欠如-補充"枠組みの発達 | |||||
| タイトル | ||||||
| タイトル | THE DEVELOPMENT OF "DEFICIT-COMPLEMENT" SCHEMA IN A SEMANTIC INTEGRATION OF NARRATIVE SEQUENCES IN AN ABSTRACT DRAWING STORY | |||||
| 言語 | en | |||||
| 言語 | ||||||
| 言語 | jpn | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | development | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | "deficit-complement" schema | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | semantic integration of narrative sequences | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 4-year-old and 5-year-old | |||||
| キーワード | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | story production | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 資源 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
| タイプ | journal article | |||||
| 著者 |
内田, 伸子
× 内田, 伸子× UCHIDA, Nobuko |
|||||
| 抄録 | ||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||
| 内容記述 | The purpose of this study was to examine the role of "deficit-complement" schema played in a semantic integration of narrative sequences and the development of the same schema. Eighty-four 4-year-old and 5-year-old children were divided into three homogeneous groups, and assigned to one of three conditions: a non-restricted information with an undetermined deficit, a restricted information, or a non-information. The children were shown an abstract drawing story and were asked to describe each picture and perform a free-recall of the story and comprehension tasks. The results showed that the hypothesis, "the deficit information facilitating semantic integration of narrative sequences" was supported. It also showed that for the 4 year-old, influenced by the perceptual feature of each picture, in order to reconstruct interpretation the restricted information was difficult to utilize, while the 5 year-old could utilize the information and construct coherent interpretation. As a result, qualitative differences of cognitive basis for story production between the two age groups were shown. | |||||
| 書誌情報 |
教育心理学研究 巻 37, 号 4, p. 327-336, 発行日 1989-12-30 |
|||||
| ISSN | ||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
| 収録物識別子 | 00215015 | |||||
| 書誌レコードID | ||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||
| 収録物識別子 | AN00345837 | |||||
| 権利 | ||||||
| 権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||
| 権利 | ||||||
| 権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||
| フォーマット | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | application/pdf | |||||
| 形態 | ||||||
| 1017759 bytes | ||||||
| 著者版フラグ | ||||||
| 値 | publisher | |||||
| 日本十進分類法 | ||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||
| 主題 | 370 | |||||
| NIIサブジェクト | ||||||
| 主題Scheme | Other | |||||
| 主題 | 教育・教育学 | |||||
| 出版者 | ||||||
| 出版者 | 日本教育心理学会 | |||||
| 資源タイプ | ||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||
| 内容記述 | 学術雑誌論文 | |||||
| 資源タイプ・ローカル | ||||||
| 学術雑誌論文 | ||||||
| 資源タイプ・NII | ||||||
| Journal Article | ||||||
| 資源タイプ・DCMI | ||||||
| text | ||||||
| 資源タイプ・ローカル表示コード | ||||||
| 01 | ||||||
| 異版である | ||||||
| 関連タイプ | isVersionOf | |||||
| 識別子タイプ | URI | |||||
| 関連識別子 | http://ci.nii.ac.jp/naid/110001892688/ | |||||
| 所属 | ||||||
| お茶の水女子大学文教育学部 | ||||||